100 A Ranking (Buku paling Kontroversi Sepanjang Sejarah)


Bedah Buku 2 :
Saya memilih Muhammad saw. sebagai tokoh teratas dalam daftar paling berpengaruh di dunia mungkin mengejutkan sejumlah pembaca dan dipertanyakan oleh yang lain. Namun, dialah satu-satunya orang yang dalam sejarah sangat berhasil, baik dalam keagamaan baik dalam sekuler.
(Michael H. Hart)
“Penerbitan buku yang berjudul 100 A Ranking of The Most Influential Persons in History telah menjadi penentengan dan mengejutkan dunia dengan isu-isu yang dibawa oleh pengarang bukunya Michael H. Hart. Tetapi penentangan ini tidak menghalang dia meneruskan dan meperbaiki sehingga berjaya menerbitkan terbitan keduanya pada tahun  1992”


            Bedah buku kali ini, penulis cuba kongsi satu buku yang menjadi buku paling fenomenal dan Kontroversial sepanjang sejarah. Walaupun telah ramai telah menulis dan menelaah buku ni, akan tetapi bagi penulis tidak salah untuk memperbanyakkan dan mempelbagaikan lagi penerangan buku ini. Buku ini ditulis oleh Michael H. Hart dan mengejutkan selepas cetakan pertama siap pada tahun 1978 dan telah mengemaskini semuala pada tahun 1992.
Siapa Michael H. Hart?
Ia adalah seorang berkebangsaan Amerika beretnis Yahudi-Amerika yang lahir pada 28 April 1932 (sekarang berusia 82 tahun) di New York. Ia adalah lulusan Bronx High School Sains. Ia menerima gelar sarjana di Cornell University dalam matematika dan kemudian meraih gelar Ph.D. di astrophysics at Princeton University, dalam astrofisika di Princeton University. Dia juga memegang gelar sarjana dalam fisika , astronomi , dan ilmu komputer, serta hukum derajat. Dia adalah seorang ilmuwan riset di NASA sebelum meninggalkan menjadi profesor fisika di Trinity University di San Antonio, Texas .
Selain itu, dia juga mengajar ilmu astronomi dan sejarah di Anne Arundel Community College in Arnold, Maryland. Dia juga sempat mendaftarkan diri di Angkatan Darat AS semasa perang Korea. Hart menyelenggarakan konferensi yang diadakan di Baltimore pada tahun 2009 dengan judul, "Preserving Western Civilization" (Pengawetan Peradaban Barat). Itu ditagih sebagai menangani kebutuhan untuk mempertahankan "'Warisan Yahudi-Kristen Amerika dan identitas Eropa" dari imigran, Muslim , dan Afrika Amerika . Pendengar yang Diundang adalah: Lawrence Auster , Peter Brimelow , Steven Farron, Julia Gorin , Lino A. Graglia , Henry C. Harpending , Roger D. McGrath, Pat Richardson , J. Philippe Rushton , Srdja Trifković , dan Brenda Walker.

Penulisannya.
            Ketika ramai mencari siapa orang yang paling terpengaruh sepanjang sejarah manusia yang mendorong Michael H. Hart mengkaji dan menulis buku ini. Apa yang menarik dalam buku ini Michael dan H. Hart mengakui Muhammad adalah orang yang paling terpengaruh sepanjang sejarah berbanding tokoh-tokoh lain. Keputusan ini mengejutkan dunia kerana Michael dikenali sebagai orang Yahudi dan bukan beragama Islam. Bukunya terlaris sehingga dicetak dan diterjemahkan dalam berbagai bahasa. Di Malaysia sekitar tahun 2009 masih lagi tidak ditemui terjemahannya dan saya menemuka buku ini di Indonesia yang juga kebanyakan kedai juga habis.
Buku terjemahan Indonesia

            Buku cetakan pertama siap dan dicetak pada tahun 1978 dan diedarkan, akan tetapi selepas mendapat banyak cadangan dan maklumat-maklumat terbaru kerana bagi Michael sejarah tidak terhenti sehingga  1978 sahaja medorong membuat edisi revisi. Dengan alasan itu edisi revisi ini dikeluarkan dengan beberapa nama yang berubah kedudukan dan terkeluar dari 100 orang yang terpengaruh. Akan tetapi keluaran pertama dan keluaran kedua, bagi Michael tidak ada pun yang dapat menandingi Muhammad.

NO 1 :
            Antara Alasannya Memilih Muhammmad saw. sebagai orang yang paling masyhu ialah :
            Saya memilih Muhammad saw. sebagai tokoh teratas dalam daftar paling berpengaruh di dunia mungkin mengejutkan sejumlah pembaca dan dipertanyakan oleh yang lain. Namun, dialah satu-satunya orang yang dalam sejarah sangat berhasil, baik dalam keagamaan baik dalam sekuler.
            Dari asal usul bersahaja, Muhammad saw. mendirikan dan mengembangkan salah satu agama besar dunia, serta menajadi pemimpin yang amat efektif. Saat ini, tiga belas abad pasca wafatnyam pengaruhnya masih kuat dan marasuk.
            Selain itu juga, dalam buku 100 Orang Paling Pengaruh Di Dunia dalam Sejarah menceritakan kehidupan Rasulullah saw. dari mula lahir hingga besar secara ringkas. Dia juga mengakui bahawa peristiwa  yang disebut sebagai Hijarah merupakah strategi yang hebat yang dilakukan oleh Muhammad dalam pengembangan Islam dan kenyataan ini secara jelas menolak Hijrah ini adalah untuk melarikan diri.
            Menurut Michael lagi, kenapa dia memilih Muhammad sedangkan baginya Orang Nasrani lebih dua kali ganda dari Umat Islam. Sepatutnya Yesus lebih tinggi daripada Muhammad kerana agama Nasrani lebih terpengaruh. Untuk menjawab persolaan ini, Michael memberi dua alas an :
1.      Muhammad memain peranan yang lebih jauh dalam perkembangan Islam berbanding Yesus dalam perkembangan Nasrani. Meskipun Yesus yang bertanggungjawab terhadap prinsip-prinsip moral dan etika Nasrani, Namun Santu Paulus yang menjadi pengemabang utama, dan penulis sebahagian perjanjain baru (sila rujuk sejarah agama Nasrani untuk mengelakkan kesalahfahaman). Tetapi Muhammad bertanggungjwab terhadap teologi Islam maupun prinsip, moral dan etika. Selain itu juga Muhammad memain peranan penting dalam mengembangkan Islam, dan kitab yang diwahyukan serat kitab itu sentiasa dekat di hati pengikutnya.
2.      Lebih dari itu, Muhammad bukan sekadar pemimpin religius tetapi juga pemimpin dan berbagai aspek kehidupan. Kekuatannya sehingga mampu menaklukan Arab dan menjadi pemimpin politik yang paling hebat dan berpengaruh.


BILANGAN KE-2 HINGGA KE-10
Ke-2 :
ISAAC NEWTON
            Isaac Newton terpilih sebagai orang yang kedua paling terpengaruh sepanjang sejarah kerana dia telah mencipta dan menemukan teori baru yang mengubah pemikiran manusia. Salah satu penemuan pertamanya ialah sifat cahaya. Newton menemukan bahwa cahaya putih merupakan campuran dari semua warna pelangi. Dia juga membuat analisis terperinci soal konsekuensi hukum-hukum cermin dan pembiasan cahaya. Dengan menggunakan hukum-hukum ini, pada 1668 dia merancang dan benar-benar membangun teleskop reflektif, jenis teleskop yang dipakai dalam pusat-pusat pengamatan perbintangan besar saat ini.
           Newton menganalisis bekas cahaya
            Selain itu juga, memberi pengaruh besar juga dalam matametik adalah penemuan kalkulus integral, yang ditemukan ketika berusia 23/24  tahun yang menbawa penemuan berbagai teori Matematik. Penemuan terbesar Newton ialah dalam bidang mekanika, ilmu tentang pergerakan benda-benda dan banyak lagi temuan-temuan Newton sehingga diletakkan orang yang kedua terpengaruh.

Ke-3 :
YESUS KRISTUS
            Yesus atau dikenali sebagai Nabi Isa yang merupakan pembawa dan pengasas agama Nasrani. Yesus diletakkan tempat ketiga kerana  pengaruh agama Nasrani adalah agama terbesar dunia. Tidak diletakkan peringkat pertama kerana agama Nasrani tidak didirikan oeah satu orang, tetapi dua orang Yesus dan Santo Paulu (pandangan penulis iaitu Michael)

Ke-4 :
BUDDHA (563SM -438 SM)
            Gautama Buddha, aslinya bernama Pangeran Siddharta, merukan pendiri agama Budda, salah satu agama terbesar di dunia.

Ke5 :
KONFUSIUS (551SM -479SM)
            Dia merupakan fisufus besar Cina dan orang yang pertama yang mengembangkan sistem kepercayaan yang menjadi sentesis idea-idea sasar rakyat Cina. Dia merupakan seorang filosifinya yang terkenal. Ada beberapa sebab kenapa pemikiran konfusius begisar, ini kerana dia terkenal dengan tulus dan intergritas peribadinya tidak tercela. Dan kedua ialah dan dia oran moderat dan praktis.

Ke6 :
SANTO PAULUS
         Paulus adalah orang yang paling bertanggungjawab dalam menyebarkan agama Nasrani yang diasas oleh Yesus. Selain itu juga, paulus juga sebagai penulis beberapa kitab perjanjian baru yang dipegan oleh Agama nasrani sekarang. Dari 27 kitab perjanjian Baru, sebanyak 14 merupakan hasil tulisannya. Pengaruh Paulus pada teologi Nasrani tidak terhingga dan mencakupi beberapa hal, antaranya ialah mengatakan Jesus bukan sekadar Nabi yang terilham, melainkan juga bersifat Ilahi, Kristus wafat demi dosa kita, dan deritanya bisa menebus dosa kita. (lihat Roma: 5: 12-19) Roma adalah antara kitab perjanjian baru Nasrani.
          Paulus merupakan orang yang paling bertanggungjawab dalam memuterbelitkkan ajaran yang dibawa oleh Yesus sehingga dia dekenali sebagai Rasul Paulus oleh sesetengah penganut agama Nasrani. Pengaruhnya sehingga menenggelamkan dan mengalahkah pengasas agama sebenar iaitu Yesus.
           

Ke-7 :
TS’AI LUN
            Ts’ai Lun merupakan orang yang pertama yang menemukan kertas. Penemuan yang penting ini bagaimanapun diabaikan di Dunia Barat dan namanya jarang disebut dalam buku dan teks-teks sejarah. Selepas penemuannya pemakian kerta mula meluas ke seluruh dunia.
 potongan bambu dicuci dan direndam dalam air untuk menyiapkan bahan pembuat kertas
gambaran kerja pembuatan kertas oleh Ts'ai Lun
Ke-8 :
JOHANN GUTENBERG
            Johann Gutenberg popular disebut sebagai penemu alat cetak. Yang sesungguhnya dia lakukan adalah mengembangkan metode pertama pernggunaan huruf cetak bergerak dan mesin cetak dengan cara yang begitu rupa, sehingga memungkinkan  mencetak berbagai macam materi tulisan.
 Gambaran Gutenberg dan kawan-kawan memeriksa cetakan halaman pertama
KE-9 :
CHRISTOPHER COLUMBUS (1451-1506)
            Christopher Columbus adalah orang yang menemukan benua Amarika  dan penemuan ini member pengaruh lebih besar terhadap sejarah dunia daripada yang pernah dia bayangkan. Penemuan yang memulai era iksplorasi dan kolinisasi di Dunia Baru merupakan salah satu titik baik penting dalam sejarah. Penemuan ini membuka dua benua baru bagi masyarakat Eropa sebagai solusi populasi mereka yang semakin padat, serta memberi sumber kekayaan mineral dan isi bumi mengubah perekonimian. Dalam jangka panjang penemuan ini juga  melahirkan pembentukan negera-negara baru belahan barat bumi.

KE-10 :
ALBERT EINTEIN (1879-1955)
            Dia merupakan ilmuah terbesar abad ke-20 dan salah satu intelektual paling gemilang sepanjang sejarah, paling terkenal kerana teori relativitas yang dibuat. Sebenarnya ada dua teori di sini teori relativiti khusus yang dirumuskan pada 1905 dan teori telativiti umum yang dirumuskan pada 1915 yang mungkin lebih tepat disebut teori gravitasi Einstein.
 Einstein Mediskusikan teorinya

gambaran teorinya:

          Selain diatas ada lagi 90 yang disenaraikan termasuk beberapa tokoh wanita dan Khalifah dan Panglima Islam seperti Umar Al-Khattab dan lain-lain. Apa yang jelas dalam buku ini, cuba menerangkan secara sebaiknya dengan fakta fakta yang cukup ketika mengemukakan nama-nama yang dinaikkan. Pada akhir buku ni juga dicatatat ringksan namayang disarankan oleh rakan penulis dan mereka mengatakan perlu dimasukkan dalam senarai 100 ini. 
        Antara 10 nama yang terkeluar selepas edisi revisi atau edisi kedua dalam ranking 100 paling berpengaruh ialah :
1.    ST. Thomas Aquinas (Ahli Filisofis)
2.    Archimedes (Ahli Matemetik dan Ilmuwan terpintear di zaman kuno)
3.    Charles Babbage (pengasas mesis analitis)
4.    Cheops (Membina Piramid Raksaksa)
5.    Marie Curie (Penemuan elemen Radioaktif)
6.    Benjamin Fanklin (penemuan Mesim Wap, Lensa Bifokal, Tiang menerangan dll)
7.   Mohandas Gandhi (Memimpin pergerakan memerdekaan India)
8.   Abraham Licoln (Presiden AS keenam Belas)
9.   Ferdinand Magellan (Penjelajah Portugis dan orang pertama mengelilingi dunia)
10.  Leonardo Da Vinci (Genisu universal paling pintar yang pernah diciptakan)

Disediakan oleh :
Faizal

3 comments:

نور فطرة berkata...

Kat mana dapatkan buku ni?

Unknown berkata...

thank nice infonya sangat menarik, silahkan kunjungi balik website kami http://bit.ly/2PCSHxk

Aeza berkata...

Yang benar sikit lah budak

Catat Ulasan