Mengesan Gempa/Thunami Dari Komputer Anda

            Mungkin ramai yang tidak mengetahui, bahawa Amaran Gempa dan Thunami dapat dikesan dengan cepat melalui komputer peribadi masing-masing.

           Pada mulanya agak tak percaya juga apabila mula-mula jumpa program ni, apabila beberapa hari dicuba baru faham program ni. Kerana di indonesia hampir tiap-tiap hari berlaku gempa yang berukuran 5.0 sr  keatass memudahkan lagi untuk saya mengujikaji program ini. Walaupun ada kurang lebihnya saya rasa baik juga untuk dikongsi dan digunakan.
          Program pengesan gempa kebiasaan dikeluarkan oleh negara masing-masing dan dapat mengesan gempa di negaranya sahaja walaupun boleh digunakan di seluruh dunia contohnya EWS atau Info Gempa di diindonesia.
         Untuk menggunakan Program ini perlu beberapa perkara:
         1.    Komputer mesti mempunya pembesar suara
         2.    Sentiasa dalam jaringan Internet...


        Setiap kali berlaku gempa (hanya yang berukurang 5.0 sr keatasa sahaja) secara automatik amaran akan dibunyikan dan akan diberitahu tempat, masa yang berlaku. Jika ada amaran Thunami, Bunyi amaran untuk kali kedua akan berbunyi dan lebih panjang dan kasar.
        Waktu amaran berbunyi, sebelum hendak cemas, perlu dahulu tengok maklumat yang diberikan takut amaran gempa itu jauh dari tempat kita duduk...:-D... sebab kawasan yang dikesan adalah seluruh negara...
       Paparan adalah seperti dibawah:

p/s : Program dalam format RAR. perlu cari program yang boleh membaca program RAR di google jika tidak dapat menginstall. selepas download buka program dan klik Connect untuk mengaktifkan, selepas itu akan keluar paparan gempa terkini/terakhir terjadi.

Dowonlad program Info Gempa : download software deteksi gempa BMG
Selamat Mencuba
Boleh juga digunakan di Malaysia (untuk mengetahui laporan gempa di Indonesia)

Sekian :

Disediakan oleh :
Faizal

1 comments:

Keluarga Hussin dan Halimah berkata...

Hebat ja skrg..leh jadi pakar geografi :)

Catat Ulasan